1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...
تفاوت پروازهای سیستمی و چارتر
24 آوریل

تفاوت پروازهای سیستمی و چارتر

تفاوت پروازهای سیستمی و چارتر

پرواز سیستمی (برنامه‌ای)

پروازهای برنامه‌ای که به آن‌ها پرواز سیستمی هم گفته می‌شود، به پروازهای منظمی گفته می‌شود که خطوط هوایی در برنامه‌ی خود دارند. این پروازها برنامه و ساعت مشخصی دارند و معمولاً برای دوره‌های طولانی برگزار می‌شوند. بیشتر پروازهای خطوط هوایی مهم ایران از جمله ماهان و ایران‌ایر به صورت برنامه‌ای به فروش می‌رسند. هزینه‌ی ناشی از پر نشدن پروازهای برنامه‌ای و وجود صندلی‌های خالی در پرواز، متوجه خط هوایی برگزارکننده‌ی این پرواز است. قانون و در صد جریمه در بلیط های سیستمی بر اساس شناس نرخی و کلاس پرواز مشخص و معمولا حتی در صورت عدم استفاده از پرواز (NoShow) درصدی از وجه بلیط قابل استرداد می باشد.

پروازهای سیستمی هم توسط آژانس‌های مسافرتی و هم توسط خطوط هوایی در اختیار مسافران قرار می‌گیرند.

 پرواز سیستمی

پرواز چارتری

پرواز چارتر، به پروازی گفته می‌شود که در آن تمام صندلی‌های یک هواپیما یا بخشی از آن‌ها توسط آژانس‌های مسافرتی اجاره می‌شوند و بیشتر در مسیرهای پر رفت و آمد، مثل مسیر تهران-مشهد کاربرد دارد. از این صندلی‌ها هم در تورهای گردشگری استفاده می‌شود و هم مستقلاً آن‌ها را به فروش می‌رسانند. از آن‌جا که هزینه‌ی ناشی از پر نشدن پروازهای چارتر متوجه آژانس هواپیمایی اجاره‌کننده‌ی آن پرواز است، معمولاً هر چه به زمان پرواز نزدیک‌تر شویم، قیمت آن پایین‌تر می‌آید تا زودتر به فروش برسد.

بلیط‌های چارتر معمولا از ساعت ۱۲ ظهر ۱ روزی کاری قبل از پرواز غیر قابل استرداد هستند و امکان کنسل کردن آن‌ها وجود ندارد و در صورت عدم استفاده از پرواز وجهی مسترد نمی گردد. فروشنده‌ی این نوع بلیط، تنها آژانس‌های مسافرتی هستند؛ چه آژانسی که مستقیماً اجاره‌کننده‌ی صندلی است و چه آژانسی که با واسطه، امتیاز فروش بلیط را به دست آورده است.

امیدواریم با این مقاله تفاوت پروازهای سیستمی و چارتر را تا حدی متوجه شده باشید.

خرید بلیط هواپیما

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *